Vrijdag en zaterdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Dam - WaarBenJij.nu Vrijdag en zaterdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Dam - WaarBenJij.nu

Vrijdag en zaterdag

Blijf op de hoogte en volg Roy

28 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Dit verslag zal wat korter zijn dan de andere. Afgelopen twee dagen hebben we lekker kunnen uitrusten van onze vermoeiende trip.

Wel hadden we voor de vrijdag onze wekker al om 6 uur gezet. We wilden namelijk om 7 uur bij de vreemdelingendienst zijn om ons visum te verlengen. Het scheen dat het beter is om heel vroeg te komen omdat de mensen die daar werken erg humeurig zijn en vaak ook niet al te snel werken.
Iets later dan gepland zaten we in de taxi met ons paspoort onderweg naar de andere kant van Paramaribo. Na een half uur rijden kwamen onze vermoeide gezichten aan bij een groot gebouw. De taxichauffeur zou wel even op ons wachten. Op het moment dat wij de deur open deden wisten we direct waar de mensen het over hadden. We kwamen bij een loket waar wij werden gevraagd om ons vliegticket. Die hadden we niet meegenomen!

Nergens was terug te vinden dat we meer moesten meenemen dan ons paspoort, dus hadden we dat ook niet gedaan. Met de taxi hebben we nog gezocht naar een bedrijf waar we eventueel konden printen, maar omdat het nog niet eens 8 uur was zouden we minimaal een uur moeten wachten voor de winkels open zouden gaan. We besloten terug te gaan naar het appartement omdat we om 11 uur ook onze eerste ontmoeting hadden met de directeur van onze stageschool.

We besloten te gaan lopen en dat bleek nog niet eens een kwartier te duren. Geen nood dus om een fiets te kopen of te huren. Aangekomen op de stageschool bleek dat er nog steeds hard gewerkt werd aan het bouwen van een nieuw sanitair.
Na even in de schaduw te hebben gezeten ontmoetten wij de directeur. Het bleek wel dat ook hij nog erg druk was. Tussen onze kennismaking door moest hij ook veel andere zaken regelen. Hij legde ons een aantal dingen uit over de school en vertelde dat er ook stagiaires uit Utrecht zullen zijn die in Paramaribo logeren bij een tante. Al met al een warme ontmoeting waardoor ik nog meer zin heb om te beginnen.
Omdat het misschien niet lukt om de toiletten klaar te krijgen voor woensdag 1 oktober bestaat de kans dat de school dan niet open kan en wij ook later moeten beginnen.
Later hoorden wij van mevrouw Deekman dat er in de media was gemeld dat alle Surinaamse scholen misschien pas gaan beginnen op maandag 6 oktober omdat de voorbereidingen op het nieuwe schooljaar bij veel scholen nog niet voldoende waren.

De rest van de dag hebben we lekker gechilld en de foto's en video's van de tour georganiseerd. 's Avonds hadden we zin om een lekkere vette hap te eten. Dat werd uiteindelijk een kapsalon. We wilden nog kijken of het leuk was om die avond uit te gaan maar we waren daar eigenlijk nog te moe voor. Na een paar biertjes op het terras besloten we dat het mooi was geweest voor vandaag. We stapten een taxi in en daarna hebben we heerlijk geslapen.

Zaterdag was de eerste dag zonder iets op de planning. We wilden lekker gaan uitslapen maar om 8 waren we allebei klaarwakker van de honden, vogels en de warmte. Ik heb die dag lekker mijn verslag van de tour geschreven, voetbalwedstrijdjes gekeken en genoten van the hunger games 2 (film).

Om een uur of 7 kwam Lieke na een lange reis eindelijk aan. Nadat zij was geïnstalleerd hebben we gezellig onder onze veranda gezeten. Later in de avond zijn we met de taxi naar 't Vat gegaan om daar een hapje te eten. Omdat het donker was wilden we ook weer met de taxi terug. De taxi's die naast 't Vat klaarstonden vroegen 15 SRD voor de rit. Ons was de dag ervoor verteld dat we nog prima voor 10 SRD deze rit konden maken. Daarom belden wij ons vaste taxibedrijf Pedro. Op de weg terug legde onze chauffeur uit dat hij werkt voor een bedrijf en dat de taxi's die daar klaarstaan particulier zijn. We hebben nog even onder veranda gezeten voor we gingen slapen.

Mi o si

• 30 September 2014 - 14:06

Tijn:

Hoi Roy
    Hoe is het met je? We hebben net even je foto's bekeken! Ik vond ze erg mooi.
    Heel veel plezier!
    Groetjes Tijn

• 01 Oktober 2014 - 22:41

Debbie:

Ha Roy,
    Leuk om te lezen wat jullie zoal doen. Enne.. Nog een weekje vakantie erbij aan dus?
    Maandag 6 oktober beginnen...